Bank Spółdzielczy w Kostrzynie 64. bankiem spółdzielczym, który przystąpił do Systemu Usług SGB (SUS) i zintegrował z nim swoje dane.
SUS to kompleksowy model zarządzania usługami udostępnianymi wszystkim bankom Zrzeszenia przez SGB-Bank SA. Dzięki niemu banki uzyskują dostęp do profesjonalnych zasobów technicznych, kompetencyjnych i infrastrukturalnych, a także do bogatych źródeł produktów, narzędzi informatycznych i nowych rozwiązań technologicznych.
Projekt wdrożeniowy, który trwał zaledwie kilka miesięcy, nie mógłby zostać zrealizowany bez ogromnego zaangażowania i współpracy pracowników Banku Spółdzielczego w Kostrzynie, SGB-Banku SA oraz Asseco Poland. Wspólna praca i determinacja w dążeniu do ostatecznego celu jakim było udane wdrożenie produkcyjne zakończyły się sukcesem w weekend 23-24 sierpnia.
Co o samym procesie wdrożenia sądzi Agnieszka Żołyńska-Łoza, wiceprezes Zarządu ds. finansowych?
– Zarząd banku podjął decyzję o migracji do Def3000 w październiku 2024 roku. Po niespełna 10 miesiącach dołączyliśmy do banków w SUS.
– Kluczowa dla realizacji całego przedsięwzięcia była bieżąca komunikacja. Zapewniały ją różne formy i kanały, dzięki czemu współpraca po każdej ze stron przebiegała płynnie i sprawnie. Procesy parametryzacji, korekt danych, weryfikacji wymagały intensywnych działań jednak czas przeznaczony na realizację tych zadań był dostosowany do każdego etapu realizacji projektu. Każde działania były wspierane przez pracowników SGB-Banku i Asseco – dodaje Pani Wiceprezes.
System Usług SGB to wspólna, zrzeszeniowa platforma technologiczno-procesowa, z której banki spółdzielcze mogą korzystać pakietowo, na zasadach subskrypcyjnych, w korzystnych dla siebie cenach. W modelu prawnym, na którym oparto SUS, obowiązuje zasada przejrzystości i równych praw dla wszystkich partnerów.
– Proces migracji produkcyjnej poprzedziły dwie migracje testowe, szczególnie druga dała pełny obraz przebiegu procesu oraz umożliwiła pracownikom BS zaobserwowanie obszarów wymagających dodatkowego wsparcia technicznego lub merytorycznego. Liderzy obszarów merytorycznych mogli zasilić swoje zespoły dodatkowymi osobami, skutecznie rozdzielić zadania tak aby migracja produkcyjna przebiegała bez zakłóceń – podkreśla Agnieszka Żołyńska-Łoza.
Banki są w tym przypadku zarówno partnerami współtworzącymi system, jak i jego klientami, którzy otrzymują od SGB-Banku specjalistyczne wsparcie w zakresie administrowania systemami operacyjnymi, usługami bezpieczeństwa, analizy transakcji i sprawozdawczości.
Tak było i tym razem:
– Migracja produkcyjna rozpoczęła się zgodnie z planem, uwzględniała wszystkie zgłoszone przez nas uwagi. Od strony technicznej praktycznie nie wymagała zaangażowania pracowników banku. Blok weryfikacji i korekt również rozpoczął się zgodnie z harmonogramem wdrożenia. Obawy czy wszystkie zadania konieczne do realizacji we wskazanym czasie uda się zrealizować, okazały się ostatecznie niepotrzebne. Niektóre obszary udało się zweryfikować i skorygować w czasie krótszym niż sugerowany przez harmonogram wdrożenia. Zwieńczeniem całego projektu było uruchomienie środowiska produkcyjnego i rozpoczęcie pracy z systemem Def3000.
Proces realizacji projektu, migracji danych, współpracę z SGB-Bankiem i Asseco, szkolenia i warsztaty, oceniamy bardzo dobrze. Zapewnione wsparcie po uruchomieniu produkcyjnym pozwala na realizację wszystkich niezbędnych procesów a standaryzacja parametrów dla wszystkich banków w SUS ułatwia konsultowanie poszczególnych obszarów merytorycznych – chwali Pani Wiceprezes.
Z perspektywy banków, które korzystają z SUS, korzystanie z systemu to inwestycja w przyszłość. Posiadanie najnowocześniejszych narzędzi technologicznych jest dla lokalnego banku realnym wsparciem w codziennej pracy i obsłudze klienta. Zapewnia bezpieczeństwo danych, szybkość w podejmowaniu decyzji finansowych i możliwość precyzyjnego, spersonalizowanego kształtowania ofert. Poprzez jakość stosowanych rozwiązań technologicznych i ich dostępność wynosi też relacje banku spółdzielczego z klientami na wysoki, wcześniej nie notowany poziom.
– Projekt wdrożeniowy wymaga ogromnego zaangażowania, nakładów czasu i pracy, jednak trwa tylko kilka miesięcy, które mogą zaowocować znacznym ograniczeniem tych nakładów w przyszłości, szczególnie w obszarze sprawozdawczości i analiz – podsumowuje wdrożenie Agnieszka Żołyńska-Łoza.
W najbliższych latach planujemy wdrożenie kilkudziesięciu kolejnych banków do SUS.