Serwis używa pliki cookies!

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywania. Więcej szczegółów w naszej „Polityce Cookies”.

 Zgadzam się
 Zgadzam się
login teamLider price team notepad menu_toggler wcag_switcher compass arrow-triangle-top arrow-triangle-bottom arrow-light-bottom arrow-light-right close search

W tym tygodniu zapomnij o gotówce, bo Warto Bezgotówkowo! - Spółdzielcza Grupa Bankowa

Znajdź swój Bank

W tym tygodniu zapomnij o gotówce, bo Warto Bezgotówkowo!

Gotówka kosztuje polską gospodarkę 18,5 mld zł rocznie, czyli niemal 1 proc. PKB. To więcej niż wydatki państwa na szkolnictwo wyższe. Rośnie popularność internetowych przelewów, coraz więcej jest płatności kartami i smartfonami, ale niemal co piąty Polak z nich nie korzysta, bo nie ma konta bankowego. Tydzień Płatności Bezgotówkowych to kulminacja trwającej od 12 września br. kampanii społecznej „Warto Bezgotówkowo”, która popularyzuje aktywne korzystanie z płatności elektronicznych.

 

Polacy polubili płatności bezgotówkowe. Aż 40 proc. Polaków wyobraża sobie życie bez gotówki, a 24 proc. nie nosi jej w portfelu. Popularność tych form płatności wzrośnie, bowiem Polacy lubią być w awangardzie użytkowników nowoczesnych rozwiązań technologicznych – aż 55 proc. Polaków deklaruje otwartość na nowinki technologiczne w zakresie płatności i aktywnie z nich korzysta. Z drugiej jednak strony, na bezgotówkowej mapie Polski wciąż są białe plamy. 17 proc. Polaków nie ma konta w banku, zaś  wśród posiadaczy kont bankowych aż 31 proc. nie korzysta z bankowości elektronicznej.

– Trwająca od 12 września br. kampania społeczna „Warto Bezgotówkowo” zachęca Polaków do aktywnego korzystania z płatności elektronicznych. Przyłączyło się do nas ponad 100 firm, instytucji, uczelni i samorządów, które popularyzują korzyści z transakcji bezgotówkowych. Chcemy przekonywać i inspirować jak najwięcej przedsiębiorców i konsumentów do codziennego używania elektronicznych form płatności – mówi Włodzimierz Kiciński, prezes Koalicji na rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności.

Obrót bezgotówkowy przynosi realne korzyści nie tylko samej gospodarce, ale również przedsiębiorcom i zwykłym obywatelom. Gospodarka jest w mniejszym stopniu obciążona kosztami gotówki. Dla przedsiębiorców transakcje bezgotówkowe to bezpieczeństwo działalności gospodarczej, zaś dla konsumentów to większa wygoda i oszczędność czasu.

– Płatności bezgotówkowe to fundament cyfrowej gospodarki. Widać to po wymiernych efektach współpracy państwa z sektorem bankowym i dostawcami technologii. Wspólnie z Ministerstwem Rozwoju od kwietnia tego roku realizujemy ogólnopolski Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej, który wprowadza możliwość dokonywania bezgotówkowych opłat za czynności urzędowe  poprzez terminale płatnicze POS i usługę WebPOS Paybynet. Dotychczas do Programu przystąpiło 660 urzędów z całej Polski –  mówi Dariusz Marcjasz, wiceprezes Zarządu KIR

Również przedsiębiorcy wykorzystują transakcje bezgotówkowe w swojej działalności gospodarczej.  Ponad 1,4 mln przedsiębiorców używa aktywnie bankowości internetowej, a średnia miesięczna wartość transakcji przekracza już 70 tys. zł. Jednocześnie, ponad 0,5 mln detalistów posiada terminal płatniczy.

– To naturalna reakcja na zachowania konsumentów. Polacy oczekują możliwości płacenia za towary i usługi drogą elektroniczną.  W przypadku placówek handlowych posiadanie terminala płatniczego staje się wręcz koniecznością. Obrót bezgotówkowy to także inne korzyści dla przedsiębiorców, np. możliwość rozliczania podatków, czy ZUS oraz łatwiejsza kontrola kosztów – wskazuje dr Przemysław Barbrich, ekspert kampanii „Warto Bezgotówkowo”.

Polacy doceniają wygodę płatności bezgotówkowych. Według danych NBP,  66 proc. Polaków uważa je za wygodniejsze od używania gotówki. Widać to po eksplozji popularności płatności zbliżeniowych. Dziś już 64,4 proc. transakcji kartami to płatności zbliżeniowe, zaś 54 proc. posiadaczy karty z tą funkcjonalnością korzysta z niej przynajmniej kilka razy w tygodniu. Jednocześnie 66 proc. Polaków uznaje transakcje elektroniczne za bezpieczniejsze od gotówkowych. W Europie tylko Hiszpanie mają większe zaufanie do tej formy rozliczeń.

– Dni 16-20 października będą festiwalem płatności bezgotówkowych. Zachęcamy do odwiedzania strony WartoBezgotowkowo.pl, gdzie partnerzy akcji oferują atrakcyjne korzyści wszystkim chętnym do płacenia drogą elektroniczną. Powszechne transakcje bezgotówkowe to tańsze i sprawniejsze państwo, sprawny obrót gospodarczy, a dla obywateli to przede wszystkim wygoda i bezpieczeństwo – mówi Waldemar Zbytek, wiceprezes Warszawskiego Instytutu Bankowości.

Jak podają organizatorzy akcji, w dniach 16-20 października, na stronie www.WartoBezgotowkowo.pl partnerzy kampanii informują o różnorodnych korzyściach oferowanych konsumentom płacącym bezgotówkowo.

***

Informacja o kampanii społecznej „Warto Bezgotówkowo”

Kampanię społeczną „Warto Bezgotówkowo” organizuje ponad 100 firm technologicznych i finansowych, będących dostawcami nowoczesnych instrumentów płatniczych. Została ona objęta patronatem Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Finansów. Celem jest zachęcenie osób indywidualnych, przedsiębiorców i instytucji publicznych do aktywnego korzystania z płatności elektronicznych. Organizowany w ramach kampanii Dzień Płatności Bezgotówkowych to inicjatywa edukacyjna, budująca świadomość korzyści ze stosowania bezgotówkowych instrumentów płatniczych. Więcej informacji o kampanii oraz szczegóły inicjatyw podejmowanych przez jej partnerów znajdują się na stronie www.WartoBezgotowkowo.pl.